Far Cry 4 preview – Ter land, ter olifant of in de lucht

Artikel | -

Op de E3 heb ik de demo van Far Cry 4 drie keer kunnen spelen en ik heb mij die alle drie de keren even goed vermaakt. Het zegt iets over hoe verschrikkelijk goed alle verschillende manieren van aanpak in de open wereld in balans zijn en hoe leuk het is om iedere situatie op verschillende manieren te benaderen.




.
Far Cry 4 speelt zich af in een fictief gebied in de Himalaya genaamd Kyrat. Ene Pagan Min (met de stem van Troy Baker, die je gerust de nieuwe Nolan North mag noemen) heeft zichzelf tot koning van deze plek uitgeroepen. Dat ziet de lokale bevolking natuurlijk niet zo zitten dus ontstaat in het gebied een ware burgeroorlog, waar jij als Ajay Ghale, een voormalige inwoner van dit land, bij betrokken raakt.

Ajay mag dan wel een persoonlijke connectie hebben met Kyrat; hij houdt vooral zijn mond tijdens het spel, waardoor hij de gameplay niet in de weg zit met geklaag en/of gezeur. Met de hoofdpersoon van Far Cry 3 in het achterhoofd is dat maar beter ook. Die gameplay is namelijk enorm leuk en veelzijdig.

Verover de basis, poging één
Op de E3 is daar het nodige van te zien. In een klein gedeelte van het uiteindelijke landschap moet er een vijandelijke basis veroverd worden en dat kan op drie verschillende manieren: door stilletjes naar binnen te sluipen, alle alarmen uit te schakelen en vervolgens met alle soldaten af te rekenen, door op de rug van een olifant naar binnen te paraderen, of door met een helikoptertje van bovenaf hel en verdoemenis te zaaien.

Ik kies als eerste voor de laatste optie en dat voelt meteen als de beste keuze. Een kleine helikopter staat bij de ingang van de basis geparkeerd en voor ik het wist schiet ik de lucht in om veilig vanuit de hoogte granaten te lanceren op groepjes nietsvermoedende soldaten.

Dat gaat best lekker totdat eentje mijn salvo’s weet te ontwijken en de alarmbellen weet te rinkelen. Jeeps vol met nieuwe soldaten komen plotseling aanzetten en zelfs een grotere en veel zwaarder bewapende helikopter komt zich met mijn poging om de boel over te nemen bemoeien. Het laat zich raden dat ik niet lang daarna grandioos neerstort in de bergen van Kyrat.

Verover de basis, poging twee
Poging twee om de basis over te nemen waag ik samen met Gerard. Met allebei een olifant onder onze kont beuken we de grote houten deuren van de basis in en gaan we met iedere soldaat die dom genoeg is om het vuur te openen aan de haal. Mensen en jeeps worden in de rondte geslingerd alsof het niets is en mijn olifant gaat, nadat ik van zijn rug ben afgestapt, gewoon op eigen houtje verder met chaos en destructie aanrichten. We zijn lekker bezig de boel over te nemen tot Gerards olifant het loodje legde.

De manier waarop de olifant het ineens alleen opneemt tegen de vijand doet denken aan de manier waarop je wilde dieren op een soortgelijke manier kon gebruiken in Far Cry 3. Pas op dat moment valt mij op hoe weinig dit vierde deel eigenlijk verschilt met zijn voorganger. Er is een nieuwe locatie, er zijn nieuwe wapens en voertuigen, maar in de open wereld houd je je gewoon weer met dezelfde dingen bezig. Dat is alleen zo’n leuke bezigheid waarin je zoveel vrijheid hebt om zelf te bepalen hoe je bijvoorbeeld het bevrijden van zo’n basis aanpakt, dat je ons er niet over zult horen klagen.

Verover de basis, poging drie
Deze keer besluiten Gerard en ik sluipend de basis binnen te dringen. Dus moeten we daarvoor de juiste uitrusting kiezen. Terwijl ik met een demper op mijn pistool naar binnen sluip door met een soort ‘hookshot’ tegen één van de muren op te klimmen, zoekt Gerard een mooi plekje uit om soldaten vanaf een afstandje uit te schakelen. Het plan verloopt voorspoedig, totdat ik ontdekt word voordat ik het tweede alarm kan deactiveren.

Een chaotisch gevecht begint waarin ik huisjes en hutjes invlucht voor dekking terwijl jeeps vol soldaten de basis binnenstromen. Gerard heeft ze ondertussen voor het uitkiezen en begint gaten in onze vijanden te schieten. Met behulp van een turret en een bazooka die in één van de hutjes verscholen lag weet ik uiteindelijk de helikopter neer te halen en is er weer een stukje Kyrat vrij van militaire onderdrukking.


Onze samenwerking was misschien niet heel goed uitgedacht, maar leuk was het zeker. Het is daarmee de het onderdeel van Far Cry 4 waar we het meest enthousiast van worden. De game mag dan wel heel erg op zijn voorganger lijken en kleine aanpassingen zoals de co-op, de helikopter en de olifant mogen dan wel niet bepaald realistisch zijn, dikke lol is het zeker wel.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.