Watch Dogs: Chicago op zijn best

Artikel | -

“Ik vrees dat ik het niet ga redden. Het lijkt me verstandiger als je er iemand anders voor benadert. Iemand die net iets meer tijd kan vrijmaken.” De maand mei liep op zijn eind, toen ik hoofdredacteur Martin met deze woorden moest melden dat ik geen reële mogelijkheid zag om tijdig met het recensie-exemplaar van Watch Dogs aan de slag te gaan. Mijn tijdgebrek was bijna geheel te wijten aan een op handen zijnde academische excursie – een studiereis, zo je wilt – die ironisch genoeg plaatsvond in Chicago. Waar ik het virtuele Windy City uit Watch Dogs dus (voorlopig) moest laten schieten, kon ik het echte Chi-Town ten volle ervaren. Inmiddels heb ik dan eindelijk tijd gehad om Watch Dogs alsnog door te spelen, en met mijn eigen belevenissen in het echte Chicago in het achterhoofd, leverde dat een mooie game-ervaring op.

Wolkenkrabbers
Het virtuele Chicago straalt namelijk precies uit wat de echte Second City ook uitstraalt; op hoofdlijnen, maar zeker ook in al zijn subtiliteiten. Allereerst qua architectuur, dat in de echte stad en zijn virtuele evenknie een reeks aan hoogtepunten oplevert. Letterlijk, want de stadskern van Chicago is een oogverblindende verzameling van groteske wolkenkrabbers, die allemaal toch weer net even anders zijn. Watch Dogs spelende, was ik dikwijls bijzonder onder de indruk van het feit dat de rijke architectuur in al zijn grootsheid en diversiteit is terug te vinden in de game. Van de art deco Chicago Board of Trade Building midden in The Loop tot de razendmoderne, glazen en getrapte Trump International Hotel & Tower – in de game beter bekend als de Triomphe Tower – aan de Chicago River. Natuurlijk is niet elk gebouw in de game verwerkt en zijn niet alle architectonische hoogstandjes op even geslaagde wijze overgezet – met als absoluut dieptepunt de virtuele versie van het in het echt o zo prachtige 333 West Wacker Drive – maar in de regel heeft het sterke architecturale karakter van Chicago zijn weg prima gevonden naar het virtuele domein. Hierdoor zijn imposante aanblikken, als die van de albekende Willis Tower en het nabijgelegen, postmoderne 311 South Wacker Drive, ook in Watch Dogs te aanschouwen.

Imposant: in het echt en in Watch Dogs - de Willis Tower en 311 South Wacker Drive

Oase van rust
Hoe imposant de wolkenkrabbers en andere architectonische pareltjes ook mogen zijn, ze eisen zeker niet alle aandacht op. Net zoals in het echt is de Chicago River in Watch Dogs de aorta van de stad. De rivier – die Lake Michigan verbindt met de Mississippi-vallei en uiteindelijk de Golf van Mexico – is misschien wel de reden dat Chicago de belangrijkste stad in het Midwesten is geworden en neemt ook in Watch Dogs een centrale rol aan. Al is het maar door de vele ophaalbruggen die de kronkelende rivier overspannen en de mogelijkheid om met een snelle motorboot door het stadscentrum te scheuren. De rivier brengt daarnaast ook een typisch voorbeeld mee waaruit blijkt dat er bij de creatie van het virtuele Chicago zelfs op zekere subtiliteiten is gelet: de voetpaden direct langs de rivier. Deze voetpaden bieden door hun lage ligging een oase van rust in een megadrukke stad. Dit principe zie je overal in het echte Chicago terug en is te verklaren door de zogeheten City Beautiful Movement. Dit schoonheidsideaal voor stedenbouw staat in de echte metropool garant voor tal van parken, rustige boulevards langs Lake Michigan en intrigerende publieke kunst.

Zo ook in Watch Dogs, waar te midden van het drukke stadsgeweld eilanden van rust zijn ontstaan. Knap en alle aandacht van de speler waard, want zulke fijnzinnigheden kunnen snel over het hoofd worden gezien in het overweldigende stadsgeweld. Het is absoluut de moeite waard om ook deze kant van Chicago in je op te nemen, aangezien het je langs een reeks bekende bezienswaardigheden brengt. Wat te denken van The Bean – of Cload Gate, zoals het boonvormige kunstwerk echt heet – waarbij het spiegelende oppervlak gretig aftrek vindt om spiegelselfies te maken. Of Buckingham Fountain, bekend van de Married With Children-leader en gelegen in Grant Park, alwaar Obama in 2008 zijn presidentiele overwinningsspeech hield.

Buckingham Fountain als uiting van de City Beautiful Movement – met cameo

Virtuele stad
Het moge duidelijk zijn, Chicago heeft in het echte leven veel te bieden en ook de virtuele Second City van Watch Dogs heeft veel van dat moois in huis. Feilloos is het allemaal niet, maar de wijze waarop Ubisoft de intrigerende stad uit het Midwesten heeft overgezet in een game verdient alle complimenten. Ik ben benieuwd of ze dat met een andere stad in een eventueel vervolg net zo kunnen bereiken.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.