Overwatch: Een jaar later – Heroes never die

Artikel | -

Een jaar geleden was ik er heilig van overtuigd dat ik wel klaar was met shooters. Online gaan met de jaarlijkse Call of Duty’s en Battlefields was voor mij eigenlijk niet meer bij te houden door de veel betere spelers die iedere server bevolkte. De kleurrijke online shooter van Blizzard schaarde ik onmiddellijk tot diezelfde groep, niet wetende wat voor effect Overwatch op mijn gamende leven zou hebben.

Ik kan mij geen recente game herinneren die zo lang mijn aandacht heeft weten vast te houden. Bijna een jaar na dato begeef ik mij nog steeds vrijwel dagelijks in de onlinewereld van Overwatch.

Overwatch is niet alleen een geniale shooter, maar ook een game die samenwerken en een goede rollenverdeling beloont. Als je met maar één personage Overwatch speelt, doe je het daarom eigenlijk verkeerd. Je moet in staat zijn om op ieder moment te kunnen wisselen naar een tank, healer of offensive hero die het tij kan keren. De halve lol van Overwatch zit hem daarom ook in het leren van de verschillen tussen alle personages.

Het spel is echter nooit vijandig als het aankomt op verkeerde keuzes. Een ongebalanceerd team kan nog steeds winnen als spelers maar goed samenwerken door op elkaars speciale vaardigheden in te spelen. Geen twee potjes voelen hierdoor hetzelfde aan en de balans is zo strak dat een perfecte samenstelling eigenlijk niet bestaat.

Nieuwe helden
Dat is best knap, aangezien Blizzard nog steeds trouw het spel blijft updaten. In het eerste jaar van Overwatch zijn er drie nieuwe personages toegevoegd die de balans enigszins hebben weten op te schudden. Het eerste en veruit populairste personage is de healer Ana, die tegelijkertijd als uitstekende sniper functioneert. Iets minder veelvoorkomend zijn de hacker Sombra en de meest recente toevoeging Orisa. Deze figuren zijn absoluut niet slecht, maar ze voelen op dit moment nog niet cruciaal voor hun team.

Dat nieuwe personages niet meteen enorme impact hebben op het spelverloop is ongetwijfeld een bewuste keuze. Het is vast geen gemakkelijke klus om het spel in balans te houden met 24 (!) compleet verschillend spelende personages. Iedere kleine aanpassing heeft weer zo zijn effect op de rest. Met de toevoeging van ieder nieuw figuur kan een oud lid van Overwatch ineens behoorlijk nutteloos worden.

Dat Blizzard daar ook voor waakt blijkt wel uit het feit waarop de support hero Symmetra aandacht heeft gekregen. Niet alleen heeft zij een sterkere versie van haar wapen gekregen, de heldin uit India beschikt sinds een uitgebreide update ook over een speciaal schild die ze voor zich uit kan werpen en een compleet nieuwe ultimate. Symmetra was voorheen vooral nuttig op de achtergrond, nu kan ze ook prima op de aanval functioneren.

Er wordt dus constant aan de bestaande helden gesleuteld en zo nu en dan wil Blizzard daar nog een beetje in doorschieten. Zo kreeg Bastion een broodnodige buff die er ook voor zorgde dat de vrolijke robot zo goed als onverslaanbaar werd. Inmiddels is die update grotendeels teruggedraaid, maar het geeft goed aan hoe fragiel de balans in Overwatch eigenlijk is.

Community en contentstroom
Als er ook maar iets verandert zit de community er meestal bovenop. Er wordt genoeg gediscussieerd over hoe overpowered vrijwel iedere hero is, maar er kruipen tussen het vele geklaag ook genoeg geniale grappen naar boven. Overwatch-producent Jeff Kaplan is in een jaar tijd een heuse meme geworden door de remixes van zijn verschijningen in de Developer Update video’s. Vooral de onderstaande video is verplicht kijkmateriaal.


De community houdt wel van een grapje, maar is tegelijkertijd bijzonder kritisch over de dingen waar Overwatch steekjes laat vallen. Twee nieuwe maps in een jaar tijd (Echopoint Antartica telt nauwelijks mee) is best wel weinig en de nadruk op sprays, victory poses en profielplaatjes in de lootboxes begint op zijn tijd ook behoorlijk te irriteren. Een uitgerekte teaser zoals bij Sombra wordt ook niet meer op prijs gesteld. Hinten naar een nieuwe personage is leuk, maar laat die vooral niet weken op zich wachten.

De events maken gelukkig aardig wat goed. Voor de die-hards zijn de nieuwe skins genoeg om een lading lootboxes te kopen, maar de nieuwe aankleding van bekende maps zoals tijdens Halloween of Kerst en de speciale speelmodi stelen echt de show. Deze events zijn de ideale gelegenheid om te experimenteren met nieuwe opties en dat doet Blizzard dan ook volop. De Capture the Flag-modus van het Chinese nieuwjaar-event leent zich helaas niet zo goed voor Overwatch, maar de horde-achtige modus van het nieuwste Uprising-event toont aan dat verhalende missies zich ook prima lenen voor de uitstekende gameplay van Overwatch. De Arcade-sectie in het hoofdmenu is in ieder geval een prima plaats voor wie de traditionele speelstanden een beetje zat is.


De toekomst van Overwatch
Wat er in de toekomst van Overwatch ligt is, geheel in de stijl van Blizzard, grotendeels een raadsel. Meer events, maps en veranderingen in de balans liggen natuurlijk voor de hand en een nieuw personage doemt al enige tijd aan de horizon. Met de schurk Doomfist zou het aantal speelbare personages op 25 uitkomen. Een ideaal moment om de focus iets meer te leggen op nieuwe maps en andere speelstanden. Als een consolespeler zou een mogelijkheid om trollen en andere vervelende spelers aan te kunnen geven ook een welkome toevoeging zijn.

Competitief Overwatch gaat in het tweede jaar van het spel ook steeds serieuzere vormen aannemen. De plannen op het gebied van eSports van Blizzard zijn ambitieus met teams die steden binnen de grootste regio’s representeren. Als iemand die nou niet bepaald op de hoogte is van de eSports-scene lijkt het mij oprecht tof om te zien hoe dat in zijn werk gaat. Ik kan mij tegelijkertijd eigenlijk ook geen groter compliment bedenken voor een competitieve shooter met een overdaad aan personages.


Als er een ding is dat Overwatch in een jaar tijd wel heeft laten blijken, is het wel dat de formule niets aan kracht heeft verloren. Zelfs de matigste speler kan zichzelf nuttig maken én voelen in Overwatch. Die status van moderne klassieker voelt daarom nog steeds volledig terecht. Zo, mag ik nu weer verder met Overwatch spelen?


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.