Call of Duty: WW2 hands-on preview - E3 2017

Artikel | -

Het was maar ‘n korte speelsessie, maar we werden er al heel veel wijzer van: Call of Duty WW2 is een hele andere multiplayer-shooter dan zijn meest recente voorgangers. Het valt meteen op tijdens ons eerste potje Team Deathmatch. Want waar zijn onze eigen samen te stellen classes toch heen?

Het was al even bekend dat Call of Duty: WW2 geen create-a-class kent. En hoewel we dat al wisten voordat we aan onze potjes begonnen, is het toch even wennen. Je staat er misschien niet bij stil, maar dit is de eerste Call of Duty in tien jaar tijd waarbij je een personage in de shooterreeks niet naar eigen smaak kunt aanpassen. De perks zijn weliswaar niet verdwenen – al zijn de wapenupgrades dat wel (een silencer schroef je nu zelf op je wapen door op het d-pad naar links te drukken), maar het blijft raar aanvoelen.


Return van de uiteenlopende speelstijlen
De actie voelt dat daarentegen niet: we wanen ons vrij snel in een soort van combinatie van Black Ops 2 en Call of Duty 2. Omdat je geen moderne wapens hebt merk je tijdens het knallen snel op dat je bepaalde dingen na al die jaren opeens ‘mist’. De louter stalen scopes zitten in de weg als je erdoorheen kijkt en de gadgets worden niet heel veel moderner of exotischer dan bijvoorbeeld trip-mines.

Ja, het is boots on the ground en dus de terugkeer naar het Call of Duty van vóór Modern Warfare. Maar daarmee doen we de snelheid van de game te kort. Omdat spelers zo weinig leven hebben en snel doodgaan kun je in de juiste modi echt als een malloot door het level rennen en daadwerkelijk effectief zijn door kill na kill te maken. Vandaar ook de vergelijking met Black Ops 2, en niet alleen de vergelijking met Call of Duty 2: Team Deathmatch is nog altijd een run-and-gun-modus.

Maar Call of Duty WW2 is tegelijkertijd de terugkeer van de effectieve langeafstands-sniper. Mensen gaan meteen dood na een sniperkogel bovenin de torso. Ga op de grond liggen, ga campen, en je kunt kill na kill maken. Dat viel ons vooral op in segmenten van de map waar we ver konden kijken. Call of Duty WW2 leent zich voor meer uiteenlopende speelstijlen. Dat maakt de game veel aantrekkelijker voor nieuw publiek en zij die bang zijn voor de hoge skill-gap van bijvoorbeeld Infinite Warfare.

What is it good for?
Het hoogtepunt van WW2 is wat ons betreft de nieuwe modus War. In War draait het niet om kills. Het draait om het objective. Denk daarbij aan een lange, uitgerekte map waarin een team aan een objective moet voldoen (maak deze brug, bestorm dit huis, begeleid deze tank) terwijl het andere team dat vanuit een defensieve opstelling probeert te verhelpen.



De nieuwe War-modus is als Battlefield 1942, maar op kleinere, smallere lineaire maps. Het resultaat is chaos, maar georganiseerde chaos. Mensen die als vleesschilden naar de frontlinie rennen terwijl achter hen teamgenoten een brug repareren, machinegeweernesten die verdedigers neermaaien en sluipschutters die in een kapotgeschoten bovenverdieping liggen terwijl ze daadwerkelijk van waarde zijn voor het team. Het enige doel is het tegenhouden van de aanval dan wel het forceren van een breuk in de verdediging.

War luidt een ommekeer voor de serie in. Het is Call of Duty zoals je het nog nooit eerder gezien hebt. Het is haast onwennig. We hadden opeens het idee dat we samen moesten werken om bepaalde breuken in de defensie te forceren. En steeds als we in de rug werden geschoten, had dat met communicatie verholpen kunnen worden; samenwerken is ondanks de grotere maps nog altijd belangrijk.


Ergens was Call of Duty ons de afgelopen jaren kwijtgeraakt, maar dankzij de War-modus en de beslissing om create-a-class te schrappen is de game letterlijk ons hart weer binnen geknald. Wat hebben we hier veel zin in. En wat gaan we eind dit jaar veel games krijgen die we willen spelen. Ook in dat opzicht luidt de nieuwe Call of Duty een nieuw slagveld in.

Call of Duty: WW2 verschijnt op 3 november voor PlayStation 4, Xbox One en pc.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.