Monsters of the Deep: Final Fantasy 15 (hands-on) preview - Vist vooralsnog achter het net

Artikel | -

Afgelopen jaar gooide Square-Enix flink het roer om door de aangekondigde Prompto VR Experience te annuleren en daarvoor in de plaats een virtual reality-visspel in het universum van Final Fantasy 15 te ontwikkelen. Het resultaat: Monsters of the Deep, een vissimulator voor PlayStation VR met een Final Fantasy 15-smaakje. Dat blijkt in de praktijk net zo onzinnig als het klinkt.

Met een vishengel in de rechterhand en een sonar in de andere hand, benaderen we de pier waar een enthousiaste Noctis op ons staat te wachten. In het echt houden we twee Move Controllers vast, maar de game schijnt ook speelbaar te zijn met een normale Dual Shock-controller. Met een druk op de knop activeren we de sonar, die vervolgens middels blauwe cirkels op het wateroppervlak aangeeft waar een potentiele vangst uithangt.

Door de triggerknop op de rechtercontroller in te houden en deze weer los te laten tijdens een zwaaibeweging, vuren we de vishaak af op een van de gemarkeerde cirkels. Het is even klungelen met de timing en het vinden van de juiste polsbeweging, maar na een poosje hebben we het accuraat uitgooien van de hengel aardig onder de knie. Dan begint het echte werk.

Stille wateren…
We hebben al snel beet en de lijn begint te vieren. Met de linker-Move-controller beginnen we als een bezetene draaiende bewegingen te maken om de vangst binnen te hengelen. Wanneer deze zich verzet, verschijnen er pijlen op het scherm die aangeven in welke richting je tegengas moet geven met je hengel, om de tegenstribbelende vis niet te verliezen. Zodra de vis binnen handbereik is, mag je hem zelf uit het water hijsen door de bijbehorende beweging te maken met de Move Controller. Onze eerste vangst van de dag is een zeebaars, en Noctis feliciteert ons hartelijk met wat geklap, terwijl Prompto het moment vastlegt met zijn camera.

De titulaire ‘monsters van het diepe’ zijn echter nog in geen velden of wegen (of rivieren) te bekennen, want we slaan vooralsnog alleen maar meer zeebaarzen en andere ‘normale’ vissen aan de haak. Net wanneer we het vissen beu beginnen te worden, richt Noctis onze aandacht op een angstaanjagend grote gedaante in het water. De hengel in onze handen verdwijnt en we hebben ineens een kruisboog vast.

Het beest waar we het tegen op moeten nemen lijkt op een soort groteske lantaarnvis met een appetijt voor mensen, zo blijkt wel wanneer hij zichzelf vanuit het water recht op ons af lanceert. Na de eerste schrik is het vooral ongemakkelijk wanneer het gevaarte zich vastbijt in onze avatar, want met de vr-bril op vertaalt dat zich naar een uitvergrote textuur van schubben die voor onze neus heen en weer wiebelt. Gelukkig laat hij ons weer met rust en kunnen we wat pijlen op hem af vuren met onze kruisboog. Wanneer we hem genoeg hebben verzwakt, bepalen we zijn locatie met de sonar en gooien we onze lijn uit met een soepele polsbeweging. Het beest hapt toe, en na wat worstelen halen we onze dodelijke vangst triomfantelijk binnen.

Gezellig kampvuur
De demo eindigt rondom een kampvuur met de boys uit Final Fantasy 15, waar we kennelijk smikkelen van de vangst van vandaag, gezien de vleesspiezen in iedereens hand. We reiken uit en pakken zelf ook een virtueel spiesje vast terwijl we genieten van de gezelligheid. Rechts ligt de foto die Prompto eerder van ons maakte en ook die kunnen we oppakken en van dichtbij bekijken. Vreemd genoeg laat deze scène rondom het kampvuur de grootste indruk achter van onze demosessie, maar misschien komt dat omdat het ons zoveel doet denken aan de knusse kampeersfeer uit Final Fantasy 15. Daarentegen voelde het vissen en ‘vechten’ tegen het zeemonster maar suf en klungelig en merkten we maar weinig van de verbintenis met de Final Fantasy-serie.


Het vissen in Monsters of the Deep: Final Fantasy 15 is ook niet diepgaand genoeg om het als een volwaardige vissimulator voor de PSVR te bestempelen, maar er lijkt vooralsnog ook te weinig Final Fantasy in te zitten om het een uitbreiding te noemen. Hoewel we dit niet te zien kregen in de demo, zou de volledige game wel een verhaalmodus bevatten en kun je ook nieuwe visuitrusting vrijspelen, dus wellicht zit er meer diepgang in Monsters of the Deep dan we nu te zien kregen. We hoeven niet lang te wachten om daar achter te komen, want Monsters of the Deep ligt volgende maand al in de PlayStation Store.

Monsters of the Deep: Final Fantasy 15 verschijnt 21 november exclusief voor PlayStation VR in de PlayStation Store.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.