Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom (hands-on) preview – Nieuw No Kuni

Artikel | -

Ni No Kuni, het liefdeskindje van Level-5 en Studio Ghibli, wist met zijn betoverende tekenstijl, aanstekelijke gameplay en charmante personages het hart te veroveren van menig gamer. Voor het vervolg is de lat dan ook hoog gelegd. Gelukkig kunnen we alvast de voorbarige conclusie trekken dat er niks van de magie van het origineel verloren is gegaan, ondanks dat de verkering uit is tussen de twee studio’s.

Op het gemis van de geanimeerde tussenfilmpjes na valt het ontbreken van Studio Ghibli’s aandeel in de game totaal niet op. De muziek wordt namelijk wederom gecomponeerd door Ghibli-legende Joe Hisaishi en ook Yoshiyuki Momose, een naam die onlosmakelijk verbonden is aan de animatiestudio, keert voor dit deel terug als karakterontwerper. Dankzij de extra rekenkracht van de PlayStation 4 komen de geinige personages en weelderige wereld van Ni No Kuni bovendien nog mooier tot leven. Lekker boeiend dat die tussenfilmpjes er niet meer zijn wanneer de game zelf al lijkt op een tekenfilm.

Wie een direct vervolg op Ni No Kuni verwacht en staat te popelen om nieuwe Familiars te vangen, komt echter bedrogen uit. Revenant Kingdom speelt zich honderden jaren na de eerste game af en de hoofdrol is ditmaal weggelegd voor de jonge prins Evan, die van zijn rechtmatige koninkrijk is beroofd. Goed nieuws dus voor degenen die de vorige game niet hebben gespeeld, want Ni No Kuni 2 is direct instapklaar. Zowel fans van het eerste deel als nieuwkomers staat sowieso een meeslepend avontuur te wachten dat je langs de meest fascinerende en toverachtige omgevingen leidt, en dat je genoeg verrassingen voorschotelt.

Tales of Ni No Kuni
Daarvoor is onder andere het vechtsysteem compleet op de schop gegaan. Het Pokémon-achtige systeem uit de vorige game heeft plaats gemaakt voor een real time-vechtsysteem dat sterk doet denken aan de Tales Of-games. Met vierkantje en driehoekje deel je kleine en grote klappen uit, terwijl een schouderknop nog een viertal speciale moves herbergt en je bovendien ook de vijand op afstand laat bestoken met magie. Dat allemaal terwijl je zonder restricties kunt rennen en rollen en tussen meerdere wapens én personages kunt wisselen. Alsof dat niet al ingewikkeld klinkt, zijn er ook nog de schattige, Pikmin-achtige Higgledies die over het strijdveld huppelen en je op allerlei manieren ondersteunen. Zo kunnen de groene Higgledies je genezen terwijl de rode de vijand belagen met vuurmagie.

Het duurt even voordat je de besturing volledig onder de knie hebt, maar zodra je het vechtsysteem doorhebt krijg je er geen genoeg meer van. Wat dat betreft toont Ni No Kuni 2 al flinke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, die door de incompetente AI van je compagnons en trage turn-based combat heel wat steken laat vallen op dit gebied. Voor de jrpg-puristen die hier juist van kunnen genieten is Ni No Kuni 2 dan misschien een zure appel om doorheen te bijten.

Schermutselingen
Een van de nieuwe gebieden waarin we het vechtsysteem goed hebben kunnen testen is The Dreamers Maze. Iedere seconde die je doorbrengt in deze oneindige kerker maakt de ronddolende monsters sterker. Terwijl je je vechtend een weg door de meerdere niveaus baant, moet je constant de afweging maken of je speciale kristallen die je oppikt omruilt voor waardevolle schatten of een verlaging van de moeilijkheidsgraad. Een hele fijne bijkomstigheid die we hier opmerken (en op andere plekken op de wereldkaart), is dat gevechten ter plekke plaatsvinden en niet meer in een afzonderlijke arena waar je naartoe wordt getransporteerd.

The Dreamers Maze is echter maar een klein stukje van de ingewikkelde puzzel die Ni No Kuni 2 heet. Tijdens je avontuur moet je met Evan een compleet nieuw koninkrijk genaamd Evermore opbouwen en dat brengt ook de nodige strategische elementen met zich mee. Door het aanraken van vlaggen op de wereldkaart kun je bijvoorbeeld oorlog voeren tegen vijandelijke legers in de Skirmish-modus. In deze rts-achtige modus draai je met de schouderknoppen verschillende eenheden om Evan heen, met ieder zijn eigen sterktes en zwaktes. Zo moet je constant rekening houden met de positionering van korte- en langeafstandseenheden en de samenstelling van de vijandelijke legers om als winnaar uit zo’n schermutseling te komen.

Om-nom-nomelet
Behalve oorlog voeren moet Evan ook regeren over zijn koninkrijk Evermore. Dat gebeurt in de Kingdom-modus. Vanuit een vogelperspectief stamp je in deze modus gebouwen en faciliteiten uit de grond met de hard verdiende centen van je onderdanen. Stel vervolgens de juiste mannetjes aan bij de smid en je ontgrendelt nieuwe wapens. Doe hetzelfde bij het Higgledies-onderzoeksinstituut en de kleine beestjes ontwikkelen nieuwe manieren om je uit de brand te helpen tijdens gevechten. Volgens een Level-5-medewerker zou je op deze manier zelfs nieuwe vervoersmiddelen voor Evan en zijn crew kunnen ontwikkelen.

We konden voor deze preview maar een klein stukje spelen, maar het is niet moeilijk voor te stellen dat het ontzettend lonend is om tijdens de gehele game aan je dorpje te bouwen en het langzaam te zien groeien tot een bedrijvig koninkrijk. Wel hopen we dat het rekruteren van nieuwe inwoners voor Evermore diepgaander is dan we in de demo ervoeren. Het gros van de npc’s wilde namelijk pas verkassen als we hersendodende klusjes voor ze klaarden, zoals het slachten van een x-aantal monsters of het klaarmaken en brengen van een om-nom-nomelet.

Ni No Kuni 2 is desondanks met zijn grootste opzet en veelzijdigheid erg veelbelovend. Van een simpel vervolg valt nauwelijks te spreken. Waar de eerste Ni No Kuni nog een rechttoe-rechtaan jrpg betreft, zien we in Revenant Kingdom elementen uit rts-games, stedenbouwsims en zelfs dungeon crawlers terug. De vraag is nu of al die losse onderdelen op een natuurlijke en interessante wijze met elkaar zijn vervlochten, of dat het als een onsamenhangend geheel aanvoelt. Voor het antwoord op die vraag hoeven we gelukkig niet lang meer te wachten.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom komt op 23 maart uit voor PlayStation 4 en pc.