Super Nintendo World deel 1

Achtergrond | -

Veel te vroeg kondigde Nintendo tijdens een aandeelhoudersvergadering een samenwerking met Universal Studios theme parks aan. De Wii U zorgde voor verliezen en de Switch bestond nog slechts als gerucht. Er was een noodzaak om een positieve noot te laten horen.

Maar is het een positief geluid dat Nintendo met Universal gaat werken om hun ip in een theme park onder te brengen? Zijn ze niet veel beter uit bij Disney? En wat brengt Nintendo ertoe om, ondanks hun beschermende houding met betrekking tot hun merk, met Universal in zee te gaan? In dit artikel zal ik daar antwoord op proberen te geven.

First things first: Ik werk niet voor een themapark. Ik volg de industrie wel dagelijks en heb 11 jaar in Orlando gewoond waar ik kind aan huis was bij Universal Studios Orlando, Walt Disney World, Sea World en Busch Gardens. Ik interesseer mij voor de ontwikkeling van attracties, de psychologie en creativiteit die in het maken van gethematiseerde gebieden wordt gestoken en de strijd tussen de onderlinge parken voor marktaandeel.

Als je aan Disney denkt dan denk je aan de grootste theme park exploitant ter wereld. Dat is echter onjuist. De Merlin Group (Lego Land, London Eye, Madame Tussauds, enz.) is de grootste ter wereld in het aanbieden van entertainment. Disney staat op de tweede plaats gevolgd door Universal.
Dat Nintendo niet voor Merlin kiest is begrijpelijk. Ik neem aan dat Nintendo hun ip op de hoogste standaard willen hebben en Merlin zit niet in die groep. Attracties in Lego Land kosten meestal niet meer dan een miljoen en overstijgen zeker niet de 10 miljoen grens.

Disney stopt enorme bedragen in hun themaparken. Zij zouden een goede partner voor Nintendo zijn was het niet dat Disney historisch gezien slecht kan samenwerken met externe partijen. Zo wilde George Lucas de attractie en ride film van Star Tours al lange tijd aangepast zien maar Disney hield de hand op de knip. Pas toen ze Lucas Film wilde kopen gaven ze George zijn zin om hem gunstig te stellen. J.K. Rowlin liep weg bij Disney omdat die grote shops en restaurants wilde en niet de kleine winkeltjes uit de boeken.
Er moest Coca Cola verkocht kunnen worden. Disney krijgt de frisdrank gratis in ruil voor promotie van het merk dus de winst is schoon voor Disney. En je moest met een Harry Potter look a like op de foto kunnen. Dit waren slechts een paar van de problemen die J.K. Rowling niet zag zitten voor haar troetelkind dus werd onderhandeld met Universal Studios en het eindresultaat is een mega succes.
Tal van bedrijven en landen sponsorde attractie in Epcot en ook daarvan zijn de meeste vertrokken. Het onlangs geopende Avatar Land zou tussen de 700 miljoen en 1 miljard dollar hebben gekost maar insiders melden dat de samenwerking tussen James Cameron en Disney meer dan moeizaam was.

Universal kan wel goed samenwerken met externe partijen. Het is hun main business. De moeilijkste acquisitie was Dr Sues. De rijmende kinderboekenreeks wordt door de weduwe van de schrijver zwaar bewaakt. Zo mochten er in het themagebied geen rechte lijnen zijn dus na een orkaan ging Universal Creative opzoek naar palmbomen die door de storm verbogen waren. Zo ver wil Universal Creative gaan om aan de wensen van de ip houder te voldoen.
Met de bouw van de Harry Potter themagebieden besloot Universal ieder land te laten voldoen aan drie eisen. Ten eerste moet de super fan bedient worden. Zowel obscure zaken uit de boeken als uit de film vind je er terug. Ze bouwden zelfs in overleg met J.K. Rowling de wereld uit zodat deze groep verrast zou worden. De tweede groep is de enthousiaste park bezoeker die de wereld kent en welligt dieper in de wereld getrokken zal worden. De laatste groep is de casual bezoeker. Deze bezoeker kent de ip niet maar moet er wel voldoende plezier en entertainment uit halen om er van te kunnen genieten.

De Universal Studios themaparken zijn eigendom van Comcast. Comcast is vele malen rijker dan de Disney Company. Toch ziet Comcast zijn inkomsten voor zijn televisie tak teruglopen door de zogenaamde cable cutters. Ze zijn druk bezig met het diversifiëren van hun portefeuille en investeren agressief in de themaparken die dan ook ieder kwartaal gezonde groei zien.

Universal is een partij die kan samenwerken. Ze hebben respect voor de cultuur en de ip. Comcast heeft veel geld en investeert zelfs meer in Super Nintendo World dan in beide Harry Potter thema gebieden die ze in de beide Orlando parken gestopt hebben. Universal Studios Japan is een enorm succes. Kortom, Nintendo heeft in Universal een perfecte partner gevonden om hun merk uit te breiden. Alle Nintendo fans en themapark fans kunnen gerust zijn.

In het volgende deel ga ik dieper in op de patenten en de geruchten over wat we in Super Nintendo World allemaal kunnen beleven. En antwoord op de vraag of er al wordt nagedacht over een tweede thema gebied.

Geplaatst op 30 mei 2017 om 13:17 door


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.