Treyarch Zombies: de glorieuze terugkeer

Column | -

Afgelopen week maakte Activision op haar investeerdersvergadering bekend dat Treyarch de nieuwe Call of Duty ontwikkelt die dit najaar verschijnt. Hoewel dit voor velen geen grote verrassing was, werd dit nieuws toch met gejuich ontvangen. Niet zozeer omdat er weer eens een nieuwe Call of Duty zou verschijnen met campaign en multiplayer; de terugkeer van de 'originele' zombies is wat fans het vrolijkst maakt. Waarom ben ik, en is men, zo blij met de terugkeer van Treyarch Zombies? Dat hoop ik in dit artikel naar voren te halen en te verduidelijken door mijn indruk te geven over de zombie modus van Advanced Warfare, Infinite Warfare en WW II. 



Het begin
Call of Duty: Zombies begon als een extraatje. Wie de campagne van World at War voltooid had, ontdekte een extra optie: de zombie mode. Nacht der Untoten was geboren. De opzet van de map was eenvoudig: een verlaten bunker in oorlogsgebied omsingeld door zombies. Je doel? Overleven. Voor zoveel mogelijk zogeheten 'waves'. Per nieuwe ronde werden de zombies sterker en moest je je strategie aanpassen. Het was simpel en leuk en het werd immens populair waardoor de modus in de erop volgende Black Ops serie niet kon ontbreken. 

Ontwikkeling
Er vond een ontwikkeling plaats. Maps werden groter, complexer en verschillende nieuwe features werden geïntroduceerd, zoals perks, pack-a-punch en zelfs een heus verhaal. Ook werden er zogenaamde Easter Eggs in de maps toegevoegd die je kon voltooien om het verhaal mee te pikken. Meer en meer vergaarde de modus aan populariteit, soms zelfs zoveel dat de modus meer werd gespeeld dan de multiplayer. 


Een van de beste zombie maps ooit gemaakt, afspelend in de gevangenis van Alcatraz: Mob of the Dead.

Exo Zombies
Tot zover de beschrijving van de modus. In 2014 besloot Activision de ontwikkelcirkel van Call of Duty uit te breiden naar 3 jaar. Waar voorheen Treyarch en Infinity Ward elkaar afwisselden, kwam Sledgehammer Games daar nu bij. Zij zouden de nieuwe Call of Duty gaan maken; later bleek dat deze Advanced Warfare zou heten. Met deze game kwam later ook een zombiemodus: Exo zombies. Nieuwe characters, een nieuw verhaal en de Exo suit waarmee je over de zombies kon springen. Het was leuk, het was anders en regelmatig heb ik het nog gespeeld. Toch kreeg ik niet het 'WAUW' gevoel die Treyarch zombies mij wist te geven bij maps als Mob of the Dead of Origins. Ook het verhaal wist mij niet te bekoren omdat de characters relatief snel werden geïntroduceerd zonder enige achtergrondinformatie. Hierdoor voelde je geen binding met ze; iets wat Treyarch nauwkeurig heeft opgebouwd bij het begin in Black Ops met Richtofen, Takeo, Nikolai en Dempsey. Desondanks was het een frisse kijk en een dappere poging van Sledgehammer om iets leuks neer te zetten. 

Infinite Warfare Zombies
Tussendoor verscheen nog Black Ops 3, maar daarna was het de beurt aan Infinity Ward om een nieuwe game te maken. Infinite Warfare werd een Call of Duty die zich zou richten op de toekomst. Later bleek ook dat er een zombie modus zou verschijnen. De eerste indrukken waren heel anders dan we gewend waren: de eerste map, Zombies in Spaceland, was kleurrijk, had een 80's style en was het tegenovergestelde van het duistere en grimmige thema van de Treyarch maps. Hoewel Zombies in Spaceland en het latere in DLC 1 verschenen Rave in the Redwoods in het begin leuke maps waren, was ik er uiteindelijk al vrij snel klaar mee. Het verhaal, de map designs, de wapens, noem het maar op: voor mij was het niet interessant genoeg en naar mijn mening helaas een mislukte poging van Infinity Ward om mee te liften op het succes van de zombie franchise. Om toch positief te eindigen: de support waarmee het zombie team bij Infinity Ward de modus ondersteunde met bijvoorbeeld gratis spullen zoals wapens is bewonderenswaardig. 

WWII Zombies
Het was weer de beurt aan Sledgehammer om een game te maken. Na jaren ging Call of Duty terug naar haar 'roots': geen exo suits en jet packs, maar klassieke wapens en 'boots on the ground'. Call of Duty: WWII was in de maak. En ook voor deze game werd, je raadt het al, een zombie modus gemaakt. In het begin was ik vrij sceptisch. Kon WWII zombies mij wel overhalen? 

Nu ik de eerste twee maps (inclusief DLC1) heb gespeeld kan ik daar dit over zeggen: WWII Zombies is leuk, vanwege het horror thema ook eng en heeft een interessant verhaal. Het is absoluut beter dan Exo zombies en Infinite Warfare zombies. Kwalitatief gezien komt deze het meest in de buurt van Treyarch zombies. Een minpunt vind ik echter wel dat de maps weinig her-speelbaarheid hebben. Zodra de Easter Egg quest voltooid is, heb je weinig interesse om terug te keren. Daarnaast worden de  jumpscares na 5 keer de map te spelen wel erg voorspelbaar. Dat doet afbreuk aan de horror ervaring die Sledgehammer wilt creëren. 


Black Ops 4(?) Zombies: vragen
En zo is de cirkel weer compleet en mag Treyarch weer de nieuwe Call of Duty ontwikkelen. Wordt het een nieuwe Black Ops? Black Ops 4? Of toch een andere naam? Welke setting krijgt de nieuwe game? Volgens de geruchten ging het om de moderne tijd met weer 'boots on the ground' gevechten. Dat zombies zal terugkeren staat vast. 

Maar hoe gaat het verder? Welke kant gaat studiobaas Jason Blundell op? Gaan we verder met onze vier characters die we door en door kennen en liefhebben? Het einde van de zombie map Revelations leverde veel vragen op. Of krijgen we wellicht een geheel nieuw verhaal? Zien we oude maps in de nieuwe game terug? Veel vragen, maar we zullen moeten wachten tot de eerste teasers en trailers zullen verschijnen en er meer informatie wordt gegeven. 

Conlusie
Zowel Infinity Ward als Sledgehammer Games gaven hun eigen kijk en blik op de zombie modus met een eigen verhaal en (kleine) veranderingen in de gameplay. Dit zorgde voor een verfrissende indruk en een nieuw inzicht op zombies. Exo zombies en Infinite Warfare waren hier minder in geslaagd waar WWII dankzij de horror sfeer en het interessante verhaal dat beter deed. 

Desondanks ben ik zeer benieuwd welke kant Treyarch zombies op gaat duwen en wat ons in de nieuwe game te wachten staat. Laat de nieuwe info maar komen!


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.