Ratchet & Clank: Quest For Booty (PS3)

Memberrecensie | -

Hier in Europa trekken we meestal aan het kortste eind als het op videogames aankomt. Tal van titels komen nooit verder dan Japan of Amerika, en zelfs als ze het wel doen krijgen wij niet zelden enkel een digitaal exemplaar. In 2008 waren de rollen voor de verandering eens omgedraaid: toen kregen wij en Australië een fysiek exemplaar van Ratchet & Clank: Quest for Booty, terwijl de rest van de wereld het moest doen met de PSN-versie. Sony was schijnbaar bang dat onze internetverbinding niet goed genoeg zou zijn.

De aankondiging van de oorspronkelijk enkel digitale Ratchet & Clank-game zorgde destijds voor flink wat rumoer in de gaming community. Zou soft- en hardwaregigant Sony de gevreesde stap naar digital-only gaan zetten? Zouden Ratchet & Clank, twee van hun populairste karakters, hier het voortouw in nemen? Zouden discs dan toch echt spoedig verleden tijd zijn?

Drukte om niets

Zoals we ondertussen wel weten is het allemaal niet zo’n vaart gelopen. Sony zou een digital-only-strategie pas gaan toepassen bij de PSP: Go en had hele andere redenen om Quest for Booty niet fysiek uit te brengen; redenen waar we later op terug komen.

De game begint vrijwel direct na het einde van Tools of Destruction en volgt Ratchet en Talwyn’s zoektocht naar de ontvoerde Clank, die aan het einde van de vorige game door de Zoni werd meegenomen. Op advies van supercomputer IRIS proberen ze daarom contact te leggen met ruimtepiraat Darkwater, de enige persoon die ooit eerder contact met de Zoni had. Piraten zijn echter niet zo van het praten en dus worden de wapens al snel tevoorschijn getoverd.

Dit komt me heel bekend voor

Deze wapens zijn het eerste teken dat Quest for Booty niet een traditionele Ratchet & Clank-game is. Tot op heden heeft elke Ratchet & Clank-game namelijk nieuwe wapens of in ieder geval variaties op oude wapens gebruikt. Deze keer begin je echter met wapens die een op een uit Tools of Destruction zijn overgenomen. En dat is niet het enige.

De vijanden waar je op vuurt, de eerdergenoemde ruimtepiraten, komen uit diezelfde game en zelfs de mini-boss is simpelweg gekopieerd, waardoor je in de eerste paar minuten al wordt geconfronteerd met een gevoel van paramnesie. Dat gevoel verzwakt na verloop van tijd enigszins, maar de overeenkomsten tussen Tools of Destruction en Quest for Booty blijven overduidelijk aanwezig, ook op andere gebieden.

Kort samengevat

Zo werkt combat in dit achtste deel precies hetzelfde als in zijn voorganger. Je kunt vrij rondrennen tijdens het vechten, maar je kunt ook een vijand in je vizier nemen voor betere precisie en toegang tot ontwijkende bewegingen. In tegenstelling tot die game werkt het lock-on systeem hier echter een stuk beter,wat een hoop onnodige frustratie voorkomt.

Hetzelfde geldt voor de Sixaxis-meuk die Tools of Destruction je door de strot probeerde te douwen. In Quest for Booty is deze hinderlijke functie van de Dualshock 3 beperkt tot de Tornado Launcher, welke je waarschijnlijk zelden tot nooit zult gebruiken in het heetst van de strijd.

Aan de ondertiteling, die ontbreekt tijdens alles behalve cutscenes, is dan helaas weer niets gedaan. En je zou juist denken dat dit het minste moeite zou zijn.

Toch nog wat anders

Met de onoverkoombare vergelijkingen uit de weg, kunnen we ons nu dan toch eindelijk richten op wat Quest for Booty bestaansrecht geeft: een grotere nadruk op platformen…?

Zonder Clank die als persoonlijke glider dient, is onze held een stuk minder behendig dan dat hij in eerdere games was. Insomniac Games maakt hier dankbaar gebruik van, door platformen een groter onderdeel van de gameplay te maken, met name in het begin van de game. Ratchet’s moersleutel wordt hiervoor zelfs uitgerust met een nieuwe trekstraal, waarmee simpele puzzels opgelost kunnen worden.

Zo kan de Lombax bijvoorbeeld jump pads op hun plek houden terwijl hij erop klimt en platformen van een afstand naar zich toe trekken. Dit biedt tal van interessante gameplay-opties, maar spijtig genoeg worden deze nauwelijks aangeboord. Maar dat kon je ergens ook wel verwachten van een game die je in ongeveer drie uur uitspeelt.

Na het spelen van Quest for Booty is het niet moeilijk om te zien waarom Sony de game in eerste instantie niet fysiek uit wilde brengen. Het is namelijk simpelweg geen volwaardige game. Quest for Booty is nagenoeg identiek aan Tools of Destruction, minus de variatie en met een grotere nadruk op platformen. Ik heb dan ook het vermoeden dat Quest for Booty oorspronkelijk bedoeld was als DLC voor zijn voorganger, maar wat groter of duurder werd dan origineel gepland, waardoor het als een stand-alone game in de markt is gezet. Maar hé, dat is slechts een theorie…een game-theorie! Bedankt voor het lezen.

7+
  • De grotere nadruk op platformen is weer eens wat anders
  • De shoot-outs zijn net iets beter dan in deeltje zeven