Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3)

Memberrecensie | -

Tijdens de ontwikkeling van Tools of Destruction zagen de mensen van Insomniac Games hun kans schoon om de Ratchet & Clank-serie naar nieuwe hoogtes te brengen. De introductie van het duo op de PlayStation 3 bracht mooiere beelden, gekkere wapens en snellere gameplay met zich mee en werd daardoor door pers én gamers bejubeld. Wat echter vooral in het oog sprong was het verhaal, dat de fundamenten legde voor een compleet nieuwe trilogie.

In dit verhaal maakten we kennis met de mysterieuze Zoni, kleine wezentjes met de kracht om tijd te beïnvloeden, die op een of andere manier verweven zijn met de oorsprong van Clank. Anderzijds leerden we wat er gebeurd is met de Lombaxes, Ratchet’s volk, en over hun oorlog met de Cragmites. Het gaf beide karakters een oorsprongsverhaal dat zelfs in het heden nog relevant is en wat in A Crack in Time een conclusie krijgt.

Speel eerst de eerdere delen!
Het derde PlayStation 3-deel in de Ratchet & Clank-serie speelt zich pakweg een jaar na de gebeurtenissen van Quest for Booty af. Clank is nog altijd gevangen door Dr. Nefarious, die het voor elkaar heeft gekregen om de Zoni voor zijn karretje te spannen, en Ratchet zet alles op alles om zijn vriend te vinden.

Deze zoektocht brengt de Lombax naar planeet Quantos, een van de planeten waar de Fongoids op leven. Deze vreemde wezens hadden in een ver verleden contact met de Zoni en al snel blijkt dat dit nog niet helemaal vervaagd is. Tijd om dit rustig te ontdekken is er echter niet. Zoals in elke Ratchet & Clank-game zijn er namelijk weer tal van vijanden die je naar het hiernamaals moet sturen.

Run and gun
En daarmee zijn we wederom aanbeland bij het hart van elk van mijn Ratchet & Clank-recensies en tevens het hart van de games zelf: de wapens. A Crack in Time geeft ons de kans om met maar liefst achttien knotsgekke wapens aan de slag te gaan, waarvan er vijf terugkeren uit Tools of Destruction. Deze wapens, de Buzz Blades, Mr. Zurkon, Groovitron, Negotiator en de Mag-net Gun, behoorden tot de betere van die game en dat biedt hoop voor het arsenaal van A Crack in Time.

Helaas stelt de game toch juist op dit aspect wat teleur. De Sonic Eruptor, een genetisch gemanipuleerde brulkikker met een dodelijke lokroep, is een geniale vondst en bewijst dat de creatieve sappen nog niet opgedroogd zijn bij het team van Insomniac. Helaas kunnen enkel de Rift Ripper en de Dynamo of Doom hier verder aan tippen, wat neerkomt op twintig procent van de vijftien nieuwe wapens. Een, op zijn zachts gezegd, teleurstellend percentage.

Bij de overige tachtig procent reken ik overigens ook de nieuwe constructo-wapens, een pistool, granaat en shotgun, welke je kunt aanpassen naar jouw smaak. Zo kun je het pistool oplaadbaar maken, de granaat een timer geven of de shotgun in een hippe kleur steken. Het idee van een wapen dat je kunt finetunen om bij jouw speelstijl te passen, is er een waar ik zeker de potentie van inzie. Dat deze functie beperkt is tot de drie saaiste wapens, terwijl de andere vijftien enkel op de traditionele manier levelen, zorgt er echter voor dat je het al snel links laat liggen, zelfs wanneer je alle mods in het achterhoofd houdt.

To boldly go where no Lombax has gone before

De contructo-wapens mogen dan wel niet de volgende revolutie van het Ratchet & Clank-wapenarsenaal zijn; ze tonen wel aan dat de Ratchet & Clank-formule constant evolueert. En dat blijkt ook uit de manier waarop de wereld nu is opgebouwd.

Voorheen koos je via een menu welke wereld je wilde bezoeken en was je er met een druk op de knop. In latere games gebeurde het ook nog weleens dat je eerst een kort gevecht in de ruimte moest leveren voor je op locatie aankwam, maar veel spannender dan dat werd het allemaal niet. A Crack in Time toont ons echter de horizon die Insomniac aan het verkennen is.

Zittend in het ruimteschip Aphelion kun je zelf van planeet naar planeet reizen, waarbij je onderweg kunt stuiten op troepen van Dr. Nefarious, gestrande reizigers en allerlei soorten manen. Deze hemellichamen dienen als mini-levels waarin je bolts, mods voor de constructo-wapens en Zoni kunt verzamelen. Met name het laatste is belangrijk, omdat Zoni je schip kunnen versterken en het voorzien van enkele functies die je nodig hebt om de game uit te spelen.

Het leuke aan de maanlevels is dat ze in de meeste gevallen veel meer de nadruk op het platformen leggen dan we van de serie gewend zijn. Ratchet & Clank-games zijn vanaf het tweede deel steeds meer gaan leunen op de shooter-segmenten, waardoor het platformen langzaam maar zeker naar de achtergrond werd gedreven. A Crack in Time draait dat proces niet terug, maar geeft wel goede hoop dat het evenwicht mogelijk gaat veranderen.

Vadertje tijd
Wat ook anders is, zijn de stukken waarin je als Clank speelt. In het verleden stuurde het kleine robotje Gadgebots of Zoni aan om zijn vuile werk te doen, maar in A Crack in Time staat het ventje er alleen voor. Met zijn nieuwste speeltje, een staf waarmee hij de tijd terug kan draaien of vertragen, weet hij zich echter staande te houden wanneer hij zich moet verdedigen tegen monsters die een hapje uit hem willen nemen.

Vechten is natuurlijk nooit de forte geweest van Clank en dat is het ook niet plotseling geworden. Knokken is dan ook een bijzaak wanneer je met de robot speelt. De nadruk in deze segmenten ligt namelijk op het oplossen van puzzels, welke draaien om het slim gebruiken van opnames van jezelf om meerdere schakelaars tegelijk in te drukken. Ze zijn leuk gevonden en zijn niet overdreven lastig, wat een verstandige keuze was van de ontwikkelaar. Fans van de Ratchet & Clank-serie verwachten immers geen puzzelgame.

Spotlights!
Moge het duidelijk zijn, er is een hoop veranderd aan de Ratchet & Clank-formule zoals we hem kennen. Maar nu de wapens niet meer centraal staan, is de vraag natuurlijk wat de kern van A Crack in Time is. Het antwoord zal je misschien verrassen. De nieuwe ster van Ratchet & Clank is namelijk…

…het verhaal! Met Tools of Destruction en Quest for Booty ging de serie steeds meer de nadruk op zijn karakters en hun avonturen leggen, wat goed uit de verf kwam dankzij de serieuzere ondertoon van het verhaal en het feit dat de games nu ook daadwerkelijk directe vervolgen zijn. A Crack in Time bouwt hier op voort en slaagt erin de humor van de serie te combineren  met serieuzere en zelfs emotionele scènes. Verwacht geen tranentrekkers à la Final Fantasy VII of Telltale’s The Walking Dead, maar wel een grote stap vooruit voor de serie als een geheel. Juist daarom is het nu nog vervelender dat enkel cutscenes ondertiteld worden, waardoor je vaak niet meekrijgt wat karakters tegen je zeggen tijdens een shoot-out. Ondanks dat smaakt het einde van de game, dat je in ongeveer twaalf uur bereikt, toch vooral naar meer. Gelukkig kun je daarna nog wel even vermaken in de Challenge Mode en met het verzamelen van alle collectibles.

Net zoals Ratchet & Clank met de jaren gegroeid zijn, groeien hun games met ze mee. A Crack in Time is volwassener dan eerdere delen in de serie en combineert de kenmerkende humor met serieuze, emotionele momenten. Helaas lijkt de andere ster van de serie, de gestoorde wapens, hierdoor een beetje onder de mat geschoven te zijn. A Crack in Time biedt namelijk het saaiste arsenaal van alle Ratchet & Clank-games tot op heden. Gelukkig maken de tijd-puzzels, de manen met platformsecties en de paar goede wapens dit meer dan goed.

• Het verhaal is op alle fronten verbeterd
  • De puzzels in de Clank-segmenten zijn erg leuk gevonden
  • Er is meer ruimte om te platformen