Ubisoft gaat zich meer op multiplayergames richten

Nieuws | -

In plaats van regelmatig singleplayer-games te maken wil Ubisoft focussen op multiplayerspellen die spelers langer vast kunnen houden.

Dit schrijft Ubisoft CEO Yves Guillemot in zijn jaarlijkse rapport. "Nieuwe releases zijn slechts een deel van onze markt, dat zich tegenwoordig meer focust op het betrekken van spelers voor een lange termijn", zo schrijft hij. Daarom werkt het bedrijf meer aan nieuwe multiplayer-games. Volgens Guillemot spelen fans nu langere periodes de titels van Ubisoft en worden die games ook maanden of zelfs jarenlang gespeeld.

Rainbow Six Siege werd als voorbeeld genoemd voor deze langere loopduur. Deze shooter kwam eind 2015 al uit en kreeg toentertijd een hoog cijfer van ons dankzij de tactische gameplay. Ondanks dat de game nu twee jaar oud is krijgt het nog steeds regelmatige updates. Over minder dan een maand komt bijvoorbeeld de Outbreak-uitbreiding uit die een tijdelijke spelmodus zal brengen.

In het rapport schrijft Guillemot dat de hoeveelheid spelers die dagelijks Siege spelen is verdubbeld. Hierover schrijft hij het volgende: "Dit reflecteert hoe ons team in staat is de ervaringen van spelers te blijven verbeteren, nieuwe content te leveren van hoge kwaliteit, feedback te incorporeren en om spelers te blijven betrekken door e-sports-toernooien te organiseren." E-sports worden steeds populairder en ook Ubisoft wil daar gebruik van maken. Ze verwachten dit jaar meer te verdienen dan ooit.

In de bijbehorende presentatie van het kwartaalrapport wordt het nog duidelijker uitgelegd waarom er gekozen wordt voor een focus op spellen met een langere levensduur. 'Traditionele' games behouden slechts 13% van de spelers in het tweede jaar, terwijl bij 'live'-games 52% van de fans in het tweede jaar nog aan het spelen zijn.

'Games as a service' is een term die veel gebruikt wordt over het updaten en bijhouden van een game om zijn levensduur te verlengen. Dit kan de vorm aannemen van gratis updates of betaalde dlc en de receptie hiervan is afwisselend. Bij spellen zoals Overwatch wordt het bijvoorbeeld wel gewaardeerd maar bij Destiny 2 vielen de updates een stuk minder goed. Sommige gameproducenten gebruiken de nieuwe manier van games uit te brengen ook om gemaakte beloftes pas later waar te maken in plaats van bij de launch van het spel, zoals bijvoorbeeld No Man's Sky.

Ook bedrijven hebben verschillende ideeën over games as a service. Waar Ubisoft duidelijk een voorstander is zet Sony zich er juist tegen af. Die wil juist het publiek vangen met goede singleplayer-games.


Plaats een reactie


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.