Dissidia Final Fantasy NT review – Diepgaande arcadegame met oppervlakkige extra’s

Dissidia Final Fantasy is tot voor kort bij het Europese gamepubliek vooral onder de radar gevlogen. Toch brengt Square Enix hier nu Dissidia Final Fantasy NT uit, een online brawler met een verhaalmodus en vele verschillende Final Fantasy-personages uit eerder verschenen spellen, zoals Cloud en Noctis. Menig Final Fantasy-liefhebber verwacht waarschijnlijk een j-rpg, maar dat is het absoluut niet. Ontwikkelaar Team Ninja noemt het spel zelf een brawler. Het is in feite een teamspel, waarin teams van drie spelers tegen elkaar strijden met Final Fantasy-personages in een actievol gevecht, vergelijkbaar Kingdom Hearts 1 en 2.

Complex, maar gebruikersvriendelijk
Het vechtsysteem is complex en diepgaand, maar went toch snel. Ieder personage heeft zijn of haar eigen specialiteit, en valt onder een van de vier klassen: Vanguards zijn sterk tegen Assassins, Assassins hebben een voordeel tegen Marksmen en Marksmen hebben het op hun beurt makkelijk tegen Vanguards. Daarnaast zijn er ook nog Specialists, die in geen van deze groepen kunnen worden geplaatst, maar die bezitten hun eigen, unieke skillset.

Om te winnen moeten teams als eerste drie keer een tegenstander uitschakelen door gebruik te maken van Bravery- en HP-aanvallen. Met Bravery-aanvallen bouw je de kracht van je HP-aanvallen op, terwijl je die van de tegenstanders verzwakt. Als je Bravery Points voldoende zijn opgebouwd kan schade aangebracht worden door HP-aanvallen te gebruiken. Daarbij zijn verschillende unieke EX Skills te gebruiken, die de tegenstanders verzwakken of buffs bieden voor je eigen team. Soms helpt het je HP-aanval zo snel mogelijk op te bouwen voor die ene genadeloze klap. Andere spelers focussen zich liever op het ondersteunen en buffen van teamgenoten, terwijl ze tegenstanders de-buffen en afleiden. Op deze manier kan iedereen in dit systeem wel zijn eigen speelstijl in kwijt.

Na een snelle tutorial en een stuk of tien oefenpotjes krijgt menig gamer het redelijk in de vingers, in tegenstelling tot wat de complexiteit en veelzijdigheid van de game suggereert. Aangezien een gemiddeld gevecht niet langer dan vijf minuten duurt, kun je in een uurtje al redelijk overweg met een of twee van je favoriete personages, en genieten van de online competitie.

Teamwork
Teamwork is hierbij essentieel. Het is niet zo dat elk team alle spelers uit het andere team één keer moet verslaan; teams kunnen zich telkens op dezelfde speler richten als blijkt dat deze de zwakste is en deze drie keer uitschakelen. Daardoor, blijkt uit ervaring, voel je je als beginnende speler nooit helemaal buitengesloten; de meer ervaren spelers voelen zich geroepen om jou te helpen. Jouw ondergang is immers een nederlaag voor het hele team en in praktijk werkt dit uitstekend. Iedereen wordt wel eens het doelwit en dan is het fijn om te weten dat je team achter je staat.

Zere plekken
Hoewel de game veel potentie heeft, toont-ie zijn mankementen ook al snel. Het is bijvoorbeeld lastig om aan te geven dat je hulp nodig hebt. Als je dit wil doen moet je eerst je conversatiescherm openen en de juiste tekst zoeken. Aangezien de game zo snel is heb je echter nooit tijd om dit te doen en kun je beter door blijven spelen, anders laat je jezelf als een zoutzak in elkaar slaan.

Daarbij werkt de camera soms ontzettend slecht. Af en toe besluit de game bijvoorbeeld dat het niet belangrijk is dat je je eigen personage ziet. Terwijl de gedachte ‘waar ben ik?’ in je opkomt krijg je de volle laag zonder te weten waar die vandaan komt. Het gebeurt lang niet elke match, maar wanneer het gebeurt is het toch behoorlijk frustrerend – het kan je immers de overwinning kosten.

Een nieuw verhaal
De verhaalmodus voor deze versie van Dissidia Final Fantasy heeft een apart systeem. Als je denkt dat je direct het verhaal in kunt duiken, vechten tegen A.I. en zodoende het spel een beetje leert kennen, heb je het mis. Je moet eerst je character-level opkrikken door gevechten te winnen in de andere modi om zogeheten memoria vrij te spelen. Met deze items kun je één tile van een grid unlocken, waarmee je het volgende stukje uit het verhaal kunt ervaren.

Je speelt bijvoorbeeld even, bemachtigt een stuk of drie memoria en gaat de story mode in. Met deze drie memoria bekijk je de eerste drie cutscenes van ongeveer een halve minuut. Erg teleurstellend als je gewoon wil weten wat er verder gebeurt, aangezien je na die drie korte scènes weer moet gaan grinden om een klein gedeelte van het verhaal te kunnen beleven. Een onconventionele manier van verhaaltelling die de plank dus behoorlijk misslaat. Daarbij is het verhaal niet eens echt interessant: twee goden waar je nog nooit van gehoord hebt die tegen elkaar strijden en – verrassing! – jij vecht voor de goedaardige bikini-babe-god, niet de kwaadaardige topless surfer-demon. Voor het verhaal kun je dus beter de game laten liggen.

Toch is Dissidia Final Fantasy NT een aanrader als je zin hebt om eens goed in een fantastische online brawler te duiken. De competitie is aanstekelijk en eens lekker met je vrienden een stelletje vijanden in elkaar meppen met je favoriete Final Fantasy-personage is ontzettend bevredigend.

Door Eline Oosterloo.

Dissidia Final Fantasy is een degelijke online-georiënteerde game die veel geliefde personages uit de wereld van Final Fantasy bij elkaar brengt. Deze drie-tegen-drie-brawler brengt een actievolle ervaring die we van Team Ninja verwachten met een complex, maar logisch vechtsysteem – al gooit de camera soms wat roet in het eten. Daarentegen is de content voor spelers die niet heel bekend zijn met het Final Fantasy-universum minder interessant, met name omdat de verhaalmodus soms veel te wensen overlaten.

7
  • Veel Final Fantasy-personages uit verschillende games
  • Snelle, actievolle matches